Bernard’s – Irsko, irské tance a něco navíc

Irský film 10. 9. 2008

Man of Aran

Režisér Robert Flaherty, otec filmového dokumentu, je sdostatek znám nejen díky svému revolučnímu dílu Nanuk, člověk primitivní (1921), ale proslulost mu přinesl i jeho první zvukový film Man of Aran, který před několika dny vyšel v Regionu 1 na DVD.

Přiznám se hned od začátku, že ke koupi disku mne vedly zejména nostalgické důvody. Před několika lety jsem na stejných ostrovech, kde se Man of Aran odehrává, osobně pobýval a zamiloval si je natolik, že jsem možnost objednat si film na DVD prostě nemohl nevyužít. Následující řádky, které chtějí být recenzí disku, tedy asi budou podbarveny jistou dávkou osobního zaujetí.

Flahertyho veledílo mělo premiéru v roce 1934, když jeho tvůrce předtím téměř dva roky na Aranských ostrovech pobýval a seznamoval se s životem místních rybářů. (Pro méně zasvěcené: Aranské ostrovy leží u západního pobřeží Irska, souostroví se skládá ze tří samostatných ostrůvků, největšího Inishmore, a menších Inishmaan a Inisheer. Děj filmu se odehrává na prvním z nich; ten se v době natáčení označoval tehdy užívanějším irským názvem Árainn Mór, odtud tedy název filmu Man of Aran – Muž z Aranu.) Flaherty učinil hrdiny své dokumentaristické konstrukce tříčlenou rodinu, která žije na skalnatém ostrově s téměř jedinou možností obživy, rybolovem. Píši konstrukce, protože se sice jedná o dokument, ale i nezkušený divák v něm odhalí „hrané“ a stylizované okamžiky – zejména řada různých detailů a protipohledů, které byly dotočeny za účelem větších možností střihové skladby a dramatizace vyprávění. Ostatně i tříčlenná rodina byla tuším sestavena – jen pro účely natáčení – z místních venkovanů. Ve více než sedmdesátiminutovém opusu přibližuje autor jejich těžký život v místech, kde prakticky neexistuje souvislá vrstva úrodné půdy a většinu plochy ostrova pokrývá jen holá skála. Západní pobřeží ostrova pak ční jako strmé skalní útesy do výše několika desítek metrů nad hladinu oceánu a vytváří tak neuvěřitelně krásnou a dramatickou scenérii. Flaherty pečlivě zachycuje každodenní starosti rybářů a to od nejobyčejnějších maličkostí všedního dne přes rybolov na různé způsoby až po, pro většinu lidí „zvenčí“ naprosto neuvěřitelné, činnosti jako např. vyhrabávání zbytků úrodnější půdy ze skalních škvír, odnášení v nůších na jedno místo, její mísení s mořskými chaluhami a následné kladení takto vytvořeného „humusu“ na skalnaté podloží za účelem pěstování brambor. Doslova strhující a vrcholnou částí filmu pak je lov velkého žraloka, na který se na jednom člunu vypraví několik mužů z vesnice. Harpunování, snaha o vytažení z vody a zápas mohutného žraloka o holý život jsou natolik strhující, že jsem při sledování této pasáže úplně zapoměl na bezprostřední okolí.

Film, který mj. velmi obdivoval Robert Bresson, řadil Flaherty mezi své nejlepší práce. Na své hrdiny nepohlíží z nadhledu, jako zástupce moderního světa, ale spíše s úctou a s obdivem, jeho vnímání „exotické“ reality je plné pokory. Podle některých publicistů je jeho pohled možná romantizující, ale myslím, že rozhodně ne idealistický. Ač je Flahertyho přínos k dokumentaristickému žánru spatřován zejména v zapojení střihové skladby a dramatizaci vyprávění, kterou se snažil překonat popisnost obyčejného snímání reality, je pozoruhodné, jak si ve vypjatých scénách vystačí s jedním dlouhým záběrem, protože snímaná realita je natolik přesvědčivá, že ji není třeba dotvářet dalšími filmovými prostředky.

Zdá se mi, že Flahertyho dílo je velké ne proto, že jde o uměleckou výpověď, ale proto, že je to život sám. Život ve své ryzí podstatě. K tomuto závěru jaksi mimoděk odkazuje i závěrečná sekvence, v níž se tři rybáři ve člunu snaží v rozbouřeném moři přirazit ke skalnatému pobřeží. Několikrát se jim to nepodaří, aby se nakonec při úspěšném pokusu tak tak zachránili před mohutnou vlnou, která se zvedne u břehu, uchopí prázdný člun a roztříští jej o skály. Podobnou, dech beroucí scénu, jsem dlouho neviděl (jestli vůbec někdy).

Vydavatelem disku je společnost Home Vision Entertainment, v poděkováních za pomoc a spolupráci v tiráži vloženého bookletu naleznete mj. i partnery od slavných Criterion Collection (Criterioni již před lety vydali disk s Flahertyho Nanukem, HVE pak vydalo i poslední Flahertyho práci, poetizující dokument Louisiana Story). Samotný disk je samozřejmě kódovaný pro Region 1, film je na něm přepsán v originálním fullscreenu 1.33:1 s původní mono stopou v DD 1.0. Kvalita obrazu je odvislá od doby a podmínek vzniku filmu, ale myslím, že i tak jako tak je překvapivě dobrá. A navíc jsem si skoro jistý, že divácké zaujetí dá na občasné vady zapomenout. Zvuková stopa byla k filmu dělána až dodatečně – byla natočena doprovodná hudba (John Greenwood), která zní prakticky v celém filmu a na několika místech byly dotočeny i dialogy. Ovšem vzhledem k tomu, že Flaherty stihne odvyprávět vše obrazem, pociťoval jsem je spíš jako nadbytečné (navíc jsou ještě neuměle vsazeny do ruchové stopy, takže působí nepřirozeně). Ze stejného důvodu se mi zdá nepotřebná i titulková podpora (disk je vybaven anglickými vypínatelnými titulky).

Mimořádně bohatý je disk na bonusy. Najdete v nich několik filmových dokumentů a fotogalerii. V roce 1977 vznikl dokument How the Myth Was Made (60 min.), který jde po stopách Roberta Flahertyho na Aranských ostrovech a porovnává současnou a minulou tvář ostrova. Dva dokumenty jsou přímo spojeny s Frances Flahertyovou, manželkou režiséra, zesnulého v roce 1951, která je pod Man of Aran podepsána jako spoluautorka. Dále s ní zde naleznete i televizní rozhovor o Flahertyho díle a také dokument Hidden and Seeking, který přibližuje její osobnost a život s R. Flahertym (obsahuje mj. i řadu unikátních snímků z natáčení Man of Aran). Další dokument je drobným medailónkem R. Flahertyho, využívajícím několikaminutový záznam jeho vzpomínek na natáčení. Ve fotogalerii naleznete snímky z natáčení, mezi nimiž nechybí např. unikátní fotografie R. Flahertyho, snímajícího již výše zmíněný lov žraloka, snímky z premiéry filmu na níž byli přítomni i herečtí představitelé a nebo jejich portrétní skicy. Vložený booklet obsahuje vedle seznamu tracků a produkčních informací také výňatky z knihy Frances Flahertyové „The Odyssey of a Film-maker: Robert Flaherty´s Story“.

V závěru si dovolím jednu malou odbočku, která ale není úplně od věci. V roce 1929 vyšel jako 98. svazek slavné řady Dobré dílo ve Staré Říši na Moravě první a doposud jediný překlad osobité reportáže Johna M. Syngea „Aranské ostrovy“, kterou autor sepsal po dlouhém pobytu na Aranech a v níž, stejně jako o několik let později Flaherty, líčí na 240 stranách všední dny a starosti místních obyvatel. Kniha je to poutavá, mnohdy neobyčejně korespondující s filmem.

Man of Aran je zkrátka úžasné dílo a jeho DVD edice je velmi zdařilá. Právem ji budu počítat mezi nejcennější kousky své dívídítéky, který navíc mohu s klidným svědomím doporučit ke koupi všem případným zájemcům.

Václav Bernard

17.–23. 8. 2024

Kam za Irskem v ČR?

28.březnaDálach (Hudba)
Lanškroun, Bar Fast the Door od 19:00
5.dubnaIrish Easter (Hudba)
Hradec Králové, AC klub od 19:30
Rí Ra
5.dubnaSession, vole! (Hudba)
Plzeň, Zach's Pub od 19:00
12.dubnaIrish Music Session (Hudba)
Praha, Whisky & Kilt od 20
21.dubnaCeilí Session (Tanec)
Praha, Taneční studio inSpiral Dance Company od 16:00

Objednávky tanečních bot a doplňků

Objednávky tanečních bot a doplňků